IN MEMORIAM

Branimir Perić Džo

ODLAZAK DŽINA DŽENTLMENA

Po povratku sa jednog od «Tour d’Europe» relija, dugačkog 15.000 kilometara, u novinama je osvanuo naslov «Džin na džinovskom reliju».

Branimir Perić je zaista bio džin – u svakom pogledu. Sa svojih 140 kilograma uvek je imao hendikep – kao da je vozio dvojicu u kabini «mazde» kojom je svojevremeno na trkačkoj stazi dizao točak u vazduh, ali i gledaoce na noge.

Međutim, Džo je vredeo više od jednog čoveka i po neiscrpnom bogatstvu ideja i energiji kojima je otvorio i obeležio sasvim nova poglavlja u istoriji automobilizma na prostorima bivše Jugoslavije.

autobol
tata na fici

Tih godina, u Beogradu je kultno sastajalište mladih ljudi, ljubitelja automobilizma, bio AMK «Akademac».

Perić je, kao apsolvent arhitekture, umeo da kaže kako je odlazeći sve češće u obližnji auto klub, tako i završio arhitekturu, a počeo da studira automobilizam.

U «Akademcu» su smišljali kako da pobede fudbal i privuku publiku na trke. Tako je Perić bio među inicijatorima da se osnuje «Letnja liga automobilista» na Ušću. Iako se istog dana igrao derbi večitih rivalista, Zvezde i Partizana, na beogradskoj trkačkoj stazi okupilo se 30.000 posetilaca sa plaćenim kartama.

Bilo je to zlatno doba automobilizma na ovim prostorima.

Ali, Džo je uvek hteo da ide dalje, da ostvari nešto što drugi pre njega nisu uradili. Tako je počeo da učestvuje na velikom međunarodnom reliju «Tour d’Europe» dugačkom 15.000 kilometara.

Nagovorio je vodeće ljude u Zastavi da njihova ekipa nastupi sa «tristaćima». Džo je postao prvi test vozač naše fabrike automobila.

Testirali su na evropskom maratonskom reliju novu ručicu menjača, koja je sa svog tradicionalnog mesta kraj volana prebačena na pod.

pesak
ekvator

Sledeće poglavlje automobilske istorije kod nas Perić je otvorio, takođe, kao profesionalac Zastave. Osmislio je i rukovodio ekspedicijom «Kragujevac – Kilimandžaro» sa pet «zastava 101» koje su, sve do jedne, stigle na cilj.

Akcija je imala toliki propagandni efekt da je Džo prosto morao da krene u još težu automobilsku avanturu – od Ognjene zemlje do Aljaske. Ovoga puta sa, tada domaćim «golfovima» iz TAS-a.

Dok je putovao kroz Južnu Ameriku, neumorni Džo je video da Brazilci ne šutiraju loptu samo bosim nogama i kopačkama, nego i automobilima. Čim se vratio u Srbiju, opet je povezao fudbal i svoj automobilizam.

Na Tašmajdanu su odigrane prve utakmice autobola koje su zarazile publiku novom vrstom sporta. Najpoznatiji automobilisti šutirali su rashodovanim fićama «kožnu» bubamaru prečnika 1,2 metra.

Džo je tada bio pravedni sudija, na oduševljenje punih tribina i glasnih navijača koji su ga dobro poznavali i sa filmskog platna.

afrikance

Najbolju filmsku ulogu Branimir Perić je ostvario u kultnom filmu «Nacionalna klasa» u kojem je bio i asistent na scenariju i savetnik režisera Gorana Markovića.

Na kraju finalne trke Džo izlazi na stazi, maše kariranom zastavicom i kaže «Trka se poništava!».

Pre nekoliko dana karirana zastavica na cilju je za Branimira Perića pala poslednji put. Sećanje na njega nikada neće biti poništeno.

Vladica Slavković (Auto Bild, 12. novembar 2008.)

Mnogi od vas sećaju se i ekspedicije od Kragujevca do Kilimandžara Zastavom 101, koju je 1975. predvodio Branimir Perić Džo.

http://www.nostalgicno.com/tehnostalgija/ekspedicija-kragujevac-kilimandzaro-1975/

kk6